|    Magunkről     |     Szervezet     |     Folyamatok    |     Mérőszámok    |     Kapcsolat     |
Ajánlat

Szeretné javítani a cégénél az ellátási lánc folyamatát? Széleskörű supply chain és logisztikai tapasztalattal rendelkezünk és tudunk Önnek segíteni.
Lépjen velünk kapcsolatba!

Partnerünk

Tréning ajánlat

 

Szervezet
Egy értékesítési cégnél a supply chain szervezet tipikusan a következő feladatokkal rendelkezik: 
  • Logisztika  (Logistics)
    • Értékesítési előrejelzés és termék rendelés
    • Gyárak kezelése
    • Termékbeérkezések menedzselése
  • Helyi operáció (Local operation)
    • Raktár kezelése
    • Termék átalakítások
    • Vevőkhöz történő kiszállítás
  • Vevőszolgálat (Customer service)
    • Vevőrendelések feldolgozása
    • Vevőproblémák kezelése
    • Számlázás és jóváírások

Némely fenti funkció más osztályhoz tartozhat a egyedi vállalati munkamegosztástól függően. Kattintson ide egy tipikus szervezeti felépítés megtekintéséhez.


Logisztika

Értékesítési előrejelzés és termék rendelés

A cégek alapvetően kétféle értékesítés-előrejelzési módszert alkalmazhatnak:

  • Nem konszenzus előrejelzés
  • Konszenzuson alapuló előrejelzés

Bármelyik módszert is válasszák az előrejelzés elkészítés több osztály érint mivel a supply chain-en kívül a marketing, értékesítés és a pénzügy is hozzájárul a eredményhez. Rendszerint valamilyen előrejelzést támogató szoftver is felhasználásra kerül.

A nem konszenzusos rendszerben a pénzügyi előrejelzés (üzleti terv) elválik a logisztikai előrejelzéstől. Lehetnek bizonyos ellenőrzési pontok, hogy ne távolodjanak el túlságosan, de ennek ellenére két különálló adathalmazról van szó ahol a pénzügyi terv nem feltétlenül termékszintű.

A konszenzus modellben csak egy előrejelzés létezik és ez szolgál mind pénzügyi mind logisztikai célra. Ennek szükségszerűen SKU szintűnek kell lenni annak érdekében, hogy rendelésre használható legyen. Ilyen esetekben az előrejelzés (logisztikai szempontból) sérülhet azáltal, hogy különböző pénzügyi és jelentési megfontolások miatt azt módosíthatják.

A cégek alapvetően kétféle ellátási modellt alkalmazhatnak:

  • Önállóan kezelt készlet (Self Managed Inventory-SMI)
  • Szállító által kezelt készlet (Vendor Managed Inventory-VMI)

Lehetségesek kombinált megoldások is ezek azonban minding valamelyik fenti módszeren alapulnak.

Az SMI esetén a készletért való felelősség a cégnél marad. Az értékesítési előrejelzés alapján ezeket rendelésekké alakítják a meglévő helyi és úton lévő készlet figyelembevételével. A beszállító fix rendelést kap meghatározott szállítási határidővel. A szállító alapvetően nem ismeri a helyi készletet és értékesítési tervet. Ennek előnye, hogy a cég teljes mértékben ellenőrzése alatt tudja tartani a készletet és a rendeléseket. Legfőbb hátránya, hogy beszállítónak nincs priorizáláshoz szükséges információja gyártási nehézségek esetén. Ezért ezeket a rendszereket általában kiegészíti egy strukturált vagy ad-hoc folyamat amelynek során ezeket a problémákat kezelik

VMI esetén a beszállító felelős a termékellátásért és a szállítások tervezéséért. Ezt általában a készletszint és az értékesítési előrejelzés alapján végzi. Akkor lehet sikeres ez a módszer ha viszonylag stabil előrejelzésre lehet számítani és a gyártás is gyorsan tud alkalmazkodni a változásokhoz.

Beszállítók menedzselése

Az ellátási modelltől függetlenül a beszállítók menedzselése kulcsfontosságú a készlethiányok elkerüléséhez.

A legtöbb esetben a beszállító ugyannak a vállalatnak a része, vagy esetleg külső bérgyártó. Rendszeres kapcsolat és információcsere szükséges gyártási problémák illetve váratlan magas igények esetén. Bizonyos cégeknél strukturált fórumok (találkozók, telefon-konferenciák) is vannak a kapcsolat ápolásának elősegítésére. Ha ilyen nincsen akkor ezt érdemes kezdeményezni.

A beszállítói teljesítmény mérése rendszerint nem túl szabványos. Mindenki "tudja" hogy ki a jó és rossz beszállító de a tények és adatok gyűjtése általában esetleges. Ezért érdemes egy Beszállítói Értékelési folyamatot definiálni és életbe léptetni.

Beérkező szállítmányok menedzselése

A beérkező szállítmányok szállítását vagy a beszállító menedzseli (ekkor az ára a termékárba van építve rendszerint) vagy a helyi logisztika. Az utóbbi esetben is lehetséges, hogy a beszállítót a vállalati politika vagy regionális döntés határozza meg. Ha nem így van akkor logisztika feladata a megfelelő szállítócég kiválasztás és felügyelete. ennek során a biztonságra és a költséghatékonyságra kell a hangsúly fektetni mind a teljes és részrakományos megoldások esetén. Távolabbi beszállítási pontok esetén természetesen légi és vízi (vagy kombinált) szállítás is lehetséges. A szolgáltatókat természetesen megfelelő mérőszámokkal mérni célszerű.


Helyi Operáció

Raktár kezelése

A felhasznált raktárakat vagy a cég saját maga üzemelteti vagy  külső logisztikai szolgáltatót vesz igénybe. Az előbbi esetben egy saját raktári személyzetet kell fenntartani. Gyakoribb a külső szolgáltató igénybevétele aki minden kapcsolódó szolgáltatást nyújt (zárt vagy nyílt elszámolásban). Még akkor ha külső partner működteti a raktárt a cégnek ezt menedzselni kell (különösen mivel a szolgáltató rendszerint több ügyféllel áll kapcsolatban). Ilyen módon az erőforrások ugyan megosztásra kerülnek, de bizonyos mértékű "verseny" is kialakul értük. Ezért a logisztikai szolgáltatóval jó kapcsolatok kell ápolni rendszeres látogatásokkal és szigorú ellenőrzéssel, amely megegyezés szerinti teljesítmény mutatókkal is mérésre kerül. A raktári rendszer megfelelő meghatározása és a kommunikáció szintén kulcsfontosságú a sikerhez.

Termék átalakítások

A termékátalkítások alapvetően a következők lehetnek:

  • Jogi előírások miatti átalakítások (helyi nyelv, engedélyszámok stb.)
  • Vevőigény miatti átalakítások (egyedi kartonozás, vevőspecifikus termékek)
  • Promóciós termékek (kettős csomagolás, ajándék hozzáadás stb.)

Az fmcg területén a termék-átalakítások meghaladhatják az összes termék 50%-át még akkor is ha bizonyos promóciós csomagok közvetlenül a gyárból érkeznek. Emiatt az átalakítások komoly operációt igényelnek annak érdekében , hogy minden a kívánt időben és módon történjen meg. Megfelelő IT megoldások szükségesek amelyek lehetővé teszik a csomagok helyének és státuszának követését. A jogi és vevőigény miatti átalakítások rendszerint egyszerűbbek, azonban a promóciós csomagok rendkívül bonyolultak lehetnek és megvalósításuk osztályok közötti együttműködést igényel. Igen gyakran alacsony volumenű vevőspecifikus promóciókról van szó amelyek megvalósítása során szinte minden funkció (értékesítés, marketing, vevőmarketing, pénzügy supply chain) szerephez jut. 

Vevőkhöz történő kiszállítás

A vevőkhöz történő kiszállítás lehet helyi vagy nemzetközi (regionális raktárak esetén). a nemzetközi szállítmányok rendszerint nagyobbak és jobban kontrollálhatók. A helyi kiszállítások sokszor nagy mennyiségű kis szállítmányból állnak. A szállítmányozást rendszerint külső szolgáltató végzi, sokszor ugyanaz mint aki a raktárt üzemelteti. Megfelelő teljesítménymutatók alkalmazás itt is indokolt és lényeges még a paletták követése és a visszárú kezelés megoldása. 


Vevőszolgálat

Vevőrendelések feldolgozása

A vevőrendelések kezelésének lényege a rendelések rögzítése a vállalti rendszerben annak figyelembevételével, hogy tévedés ne történjen és az árazás is megfelelő legyen. hagyományosan a rendelések telefonon és faxon érkeznek vagy közvetlenül a vevőktől, vagy az értékesítési képviselőkön keresztül. Az újabb trendek az elektronikus rendelésfogadás felé mutatnak mint például e-mail, értékesítés-automatizálási rendszerek vagy legfőképpen az EDI. Az ilyen elektronikus feldolgozásnál a megfelelő termékazonosítás döntő fontosságú. A rendelések legtöbbször EAN kód alapúak amely jelentős kézi ellenőrzési igényhez vezet mivel az EAN kód változás nem mindig követi a termékváltásokat (pl. promóciós termékek). A folyamatok megfelelő betartása (pl, promóciós) rendkívül fontos. 

Vevőproblémák kezelése

A legtöbb vevő rutinszerűen a vevőszolgálathoz fordul bármilyen probléma esetén. A vevőszolgálati munkatársaknak erre felkészültnek kell lenniük. Bizonyos operációkban a vevőszolgálat pro-aktívabb szerepet kaphat például a vevők felhívásával és aktív rendelés-felvétellel. Esetleg a vevői készletszint kezelésében is szerephez juthatnak

Számlázás és jóváírás

A számlázás és jóváírások bizonyos esetekben a vevőszolgálaton készülnek (ez gyakran a pénzügyi osztály feladata). A legfontosabb a számlázási pontosság jó árazással és mennyiségekkel. Célszerű ezt megfelelő mérőszámokon keresztül nyomon követni

All Rights Reserved.  www.supplychain.hu